| Zeile 32: |
Zeile 32: |
| | Bitte beschränken Sie sich auf die fünf wichtigsten Veröffentlichungen. | | Bitte beschränken Sie sich auf die fünf wichtigsten Veröffentlichungen. |
| | --> | | --> |
| | + | |
| | + | '''Monographien''' |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D. (2017). ''Statistisch denken und forschen lernen mit der Software TinkerPlots''. Wiesbaden: Springer Spektrum. |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D. (2009). ''Pi und Kettenbrüche''. Examensarbeit. Universität Paderborn. |
| | + | |
| | + | '''Herausgeberschaften''' |
| | + | |
| | + | Biehler, R., Budde, L., Frischemeier, D., Heinemann, B., Podworny, S., Schulte, C., & Wassong, T. (Eds.) (2018): ''Paderborn Symposium on Data Science Education at School Level 2017: The Collected Extended Abstracts''. Paderborn: Universitätsbibliothek Paderborn. doi.org/10.17619/UNIPB/1-374 |
| | + | |
| | + | Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2017). Reasoning |
| | + | about models and modelling in the context of informal statistical |
| | + | inference. ''Statistics Education Research Journal'', ''16(2)''. |
| | + | |
| | + | Wassong, T., Frischemeier, D., Fischer, P. R., Hochmuth, R., Bender, P. (Hrsg.) (2014): ''Mit Werkzeugen Mathematik und Stochastik lernen - Using Tools for Learning Mathematics and Statistics''. Wiesbaden: Springer Spektrum. |
| | + | |
| | + | '''Beiträge in Sammelwerken mit Review-Verfahren''' |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D. (im Druck). Statistical reasoning when comparing |
| | + | groups with software: Frameworks and their application to qualitative |
| | + | video data. In: D. Ben-Zvi & G. Burrill (Eds.), ''Teaching and Learning Statistics: International Perspectives (Volume II).'' Springer. |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D. (2018). Statistisches Denken im Mathematikunterricht |
| | + | der Primarstufe mit digitalen Werkzeugen entwickeln: Über Lebendige |
| | + | Statistik und Datenkarten zur Software TinkerPlots. In: B. Brandt & |
| | + | H. Dausend (Hrgs.), ''Digitales Lernen in der Grundschule – Fachliche Lernprozess anregen'' (pp. 73-102). Münster: Waxmann. |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D. (2018). Design, implementation, and evaluation of an |
| | + | instructional sequence to lead primary school students to comparing |
| | + | groups in statistical projects. In: A. Leavy, M. Meletiou-Mavrotheris |
| | + | & E. Paparistodemou (Eds.), ''Statistics in Early Childhood and Primary Education: Supporting Early Statistical and Probabilistic Thinking'' (pp. 217-238). Singapore: Springer. |
| | + | |
| | + | Biehler, R., Frischemeier, D., Reading, C. & Shaughnessy, M. |
| | + | (2018). Reasoning about data. In: D. Ben-Zvi, K. Makar & J. Garfield |
| | + | (Eds.), ''International Handbook of Research in Statistics Education'' (pp. 139-192). Cham: Springer. |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D., Panse, A. & Pecher, T. (2016). Schwierigkeiten |
| | + | von Studienanfängern bei der Bearbeitung mathematischer Übungsaufgaben - |
| | + | Erfahrungen aus den Mathematik-Lernzentren der Universität Paderborn. |
| | + | In: A. Hoppenbrock, R. Biehler, R. Hochmuth & H.-G. Rück (Hrsg.), ''Lehren und Lernen von Mathematik in der Studieneingangsphase - Herausforderungen und Lösungsansätze'' (pp. 229-241). Wiesbaden: Springer Spektrum. |
| | + | |
| | + | Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2015). Preservice |
| | + | teachers´ reasoning about uncertainty in the context of randomization |
| | + | tests. In: A. Zieffler & E. Fry (Eds.), ''Reasoning about Uncertainty: Learning and Teaching Informal Inferential Reasoning'' (pp. 129-162). Catalyst Press. |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D. & Podworny, S. (2014). Explorative Datenanalyse |
| | + | und stochastische Simulationen mit TinkerPlots - erste Einsätze in |
| | + | Kassel & Paderborn. In: T. Wassong, D. Frischemeier, P.R. Fischer, |
| | + | R. Hochmuth & P. Bender (Hrsg.), ''Mit Werkzeugen Mathematik und Stochastik lernen - Using Tools for Learning Mathematics and Statistics'' (pp. 337-348)''.'' Wiesbaden: Springer Spektrum. |
| | + | |
| | + | '''Tagungsbeiträge mit Review-Verfahren''' |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D. & Biehler, R. (2018). Stepwise development of |
| | + | statistical literacy and thinking in a statistics course for elementary |
| | + | preservice teachers. In: T. Dooley, & G. Gueudet (Eds.), ''Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, February 1-5, 2017)'' (pp. 756-763)''.'' Dublin, Ireland: DCU Institute of Education and ERME. |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D. (2017). Primary school students´ statistical reasoning when comparing groups. In: A. Molnar (Ed.), ''Teaching |
| | + | Statistics in a Data Rich World. Proceedings of the Satellite |
| | + | Conference of the International Association of Statistics Education |
| | + | (IASE)'', July 2017, Rabat, Morocco. |
| | + | |
| | + | Podworny, S., Frischemeier, D. & Biehler, R. (2017). Design, |
| | + | realization and evaluation of a statistics course for preservice |
| | + | teachers for primary school in Germany. In: A. Molnar (Ed.), ''Teaching |
| | + | Statistics in a Data Rich World. Proceedings of the Satellite |
| | + | Conference of the International Association of Statistics Education |
| | + | (IASE)'', July 2017, Rabat, Morocco. |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D., Biehler, R. & Engel, J. (2016). Competencies |
| | + | and dispositions for exploring micro data with digital tools. In: J. |
| | + | Engel (Ed.), ''Promoting understanding of statistics about society. |
| | + | Proceedings of the Roundtable Conference of the International |
| | + | Association of Statistics Education (IASE)'', July 2016, Berlin, Germany. |
| | + | |
| | + | Engel, J., Schiller, A., Frischemeier, D. & Biehler, R. (2016). |
| | + | Statistics education and monitoring progress towards civil rights. In: |
| | + | J. Engel (Ed.), ''Promoting understanding of statistics about society. |
| | + | Proceedings of the Roundtable Conference of the International |
| | + | Association of Statistics Education (IASE)'', July 2016, Berlin, Germany. |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D. & Biehler, R. (2016). Preservice teachers´ |
| | + | statistical reasoning when comparing groups facilitated by software. In: |
| | + | K. Krainer & N. Vondrova (Eds.), ''Proceedings of the 9th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education'' (pp. 643-650). Charles University in Prague, Faculty of Education and ERME. |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D. (2014). Comparing groups by using TinkerPlots as |
| | + | part of a data analysis task - Tertiary students’ strategies and |
| | + | difficulties. In: K. Makar, B. de Sousa & R. Gould (Eds.), |
| | + | Sustainability in statistics education. ''Proceedings of the Ninth International Conference on Teaching Statistics'' (ICOTS9, July, 2014), Flagstaff, Arizona, USA. Voorburg, The Netherlands: International Statistical Institute. |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D. & Biehler, R. (2014). Design and exploratory |
| | + | evaluation of a learning trajectory leading to do randomization tests |
| | + | facilitated by TinkerPlots. In: B. Ubuz, C. Haser & M. A. Mariotti |
| | + | (Eds.), ''Proceedings of the Eighth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education'' (pp. 799-809). |
| | + | |
| | + | '''Zeitschriftenbeiträge mit Review-Verfahren''' |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D. (2018). Kompetenzen von Lehramtsstudierenden beim |
| | + | Vergleich von Verteilungen unter Nutzung der Software TinkerPlots. ''mathematica didactica, 41''(1). Online first: mathematica-didactica.com/Pub/md_2018/md_2018_Frischemeier.pdf |
| | + | |
| | + | Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2018). Elementary |
| | + | preservice teachers’ reasoning about modeling in a civic statistics |
| | + | context. ''ZDM Mathematics Education'' ''50''(7), 1237-1251. DOI 10.1007/s11858-018-1001-x |
| | + | |
| | + | Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2018). Civic |
| | + | Engagement in Higher Education: A university course in civic statistics |
| | + | for mathematics preservice teachers. ''Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 13(2)'', 169-182. |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D. & Biehler, R. (2018). Preservice teachers´ comparing groups with TinkerPlots - An exploratory video study. ''Statistics Education Research Journal, 17(1)'', 35-60. |
| | + | |
| | + | Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2017). Elementary |
| | + | preservice teachers´ reasoning about modeling a family factory with |
| | + | TinkerPlots - A pilot study. ''Statistics Education Research Journal'', ''16(2)'', 244-289. |
| | + | |
| | + | Biehler, R. & Frischemeier, D. (2016), Randomisierungstests mit TinkerPlots. ''Stochastik in der Schule, 36(3)'', 9-15. |
| | + | |
| | + | Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2016). |
| | + | Stochastische Simulationen mit TinkerPlots - Von einfachen |
| | + | Zufallsexperimenten zum informellen Hypothesentesten. ''Stochastik in der Schule, 36(1)'', 22-27. |
| | + | |
| | + | Biehler, R. & Frischemeier, D. (2015). Förderung von Datenkompetenz in der Primarstufe. ''Lernen und Lernstörungen'', ''4(2)'', 131-137. |
| | + | |
| | + | Biehler, R. & Frischemeier, D. (2015). „Verdienen Männer mehr als |
| | + | Frauen?“ - Reale Daten im Stochastikunterricht mit der Software |
| | + | TinkerPlots erforschen. ''Stochastik in der Schule, 35(1)'', 7-18. |
| | + | |
| | + | Biehler, R. & Frischemeier, D. (2013). Spielerisches Erlernen von |
| | + | Datenanalyse – Von Datenkarten und lebendiger Statistik zur Software |
| | + | TinkerPlots. Ein Workshop im Rahmen einer Lehrerfortbildung für die |
| | + | Primarstufe. ''Stochastik in der Schule, 33(3)'', 2-9. |
| | + | |
| | + | '''Beiträge in Sammelwerken ohne Review-Verfahren''' |
| | + | |
| | + | Hahn, C., Frischemeier, D., Kazak, S., Leavy, A. & Primi, C. |
| | + | (2018). Introduction to the papers of TWG05: Probability and |
| | + | statististics education. In: T. Dooley & G. Gueudet (Eds.), ''Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10, February 1-5, 2017)'' (pp. 696-699). Dublin, Ireland: DCU Institute of Education and ERME. |
| | + | |
| | + | Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2017). Editorial: |
| | + | Reasoning about models and modelling in the context of informal |
| | + | statistical inference. ''Statistics Education Research Journal'', ''16(2)'', 8-12. |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D., Panse, A. & Pecher, T. (2013). Schwierigkeiten |
| | + | von Studienanfängern bei der Bearbeitung mathematischer Übungsaufgaben - |
| | + | Erfahrungen aus den Mathematik-Lernzentren der Universität Paderborn. ''Extended Abstracts zur 2. khdm Arbeitstagung''. Universitätsbibliothek Kassel. |
| | + | |
| | + | '''Tagungsbeiträge ohne Review-Verfahren''' |
| | + | |
| | + | Podworny, S., Frischemeier, D. & Biehler, R. (2018). Enhancing |
| | + | civic statistical knowledge of secondary preservice teachers for |
| | + | mathematics. In: M. A. Sorto, A. White, & L. Guyot (Eds.), Looking |
| | + | back, looking forward. ''Proceedings of the Tenth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS10, July, 2018)'', ''Kyoto, Japan''. Voorburg, The Netherlands: International Statistical Institute. |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D. (2018). Förderung der Datenkompetenz in der |
| | + | Primarstufe unter Verwendung digitaler Werkzeuge. In: Fachgruppe |
| | + | Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2018'' (pp. 557-560). Münster: WTM-Verlag. |
| | + | |
| | + | Engel, J. & Frischemeier, D. (2018). Statistical Literacy and Civic |
| | + | Engagement: Teaching and Learning with Data about Society. In: |
| | + | Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2018'' (pp. 79-80). Münster: WTM-Verlag. |
| | + | |
| | + | Podworny, S., Frischemeier, D. & Biehler, R. (2018). |
| | + | Zivilstatistisches Wissen in der Lehramtsausbildung fördern: Design und |
| | + | Durchführung eines universitären Seminars für Lehramtsstudierende der |
| | + | Mathematik. In: Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität |
| | + | Paderborn (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2018'' (pp. 1423-1426). Münster: WTM-Verlag. |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D., Podworny, S. & Biehler, R. (2018). Activities |
| | + | for promoting civic statistical knowledge of preservice teachers. In P. |
| | + | Kovacs (Ed.), ''Proceedings of the conference on “Challenges and Innovations in Statistics Education”. Multiplier Conference of ProCivicStat.'' University of Szeged Faculty of Economics and Business Administration, September 7-9, 2017. ISBN: 978-963-306-575-4 |
| | + | |
| | + | Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2017). Design, |
| | + | realization and evaluation of a university course for preservice |
| | + | teachers on developing statistical reasoning and literacy with a focus |
| | + | on civic statistics. Invited paper for Invited Paper Session 035 |
| | + | (Statistics Education for Social Engagement) at the World Statistics |
| | + | Congress 61, Marrakech, Morocco. |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D. (2016). Statistical reasoning of preservice teachers |
| | + | when comparing groups with TinkerPlots. Invited Paper for Presentation |
| | + | in Topic Study Group 15 at the 13th International Congress on |
| | + | Mathematical Education (ICME 13), Hamburg. |
| | + | |
| | + | Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2015). Elementary |
| | + | preservice teachers´ reasoning about modeling a family factory with |
| | + | TinkerPlots - A pilot study. Paper presented at the Ninth International |
| | + | Research Forum on Statistical Reasoning, Thinking, and Literacy (SRTL |
| | + | 9). Universität Paderborn, Waldhotel Nachtigall. |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D. (2014). Wie vergleichen Lehramtsstudierende |
| | + | Verteilungen unter Verwendung der Software TinkerPlots? In: J. Roth |
| | + | & J. Ames (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2014'' (S. 385–388). Münster: WTM-Verlag. |
| | + | |
| | + | Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2013). Preservice |
| | + | teachers´ reasoning about uncertainty in the context of randomization |
| | + | tests. Paper presented at the Eighth International Research Forum on |
| | + | Statistical Reasoning, Thinking, and Literacy (SRTL 8). University of |
| | + | Minnesota, Two Harbors (MN). |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D., Panse, A. & Pecher, T. (2013). Schwierigkeiten |
| | + | von Studienanfängern bei der Bearbeitung mathematischer Übungsaufgaben. |
| | + | In: G. Greefrath, F. Käpnick, & M. Stein (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2013'' (S. 328-331), WTM Verlag, Münster. |
| | + | |
| | + | Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2013). TinkerPlots |
| | + | 2.0 - von realen Handlungen über Computersimulationen zum stochastischen |
| | + | Denken. In: G. Greefrath, F. Käpnick, & M. Stein (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2013'' (S. 144-147). WTM Verlag, Münster. |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D. (2013). Verteilungen vergleichen mit TinkerPlots - |
| | + | und darüber hinaus weitere Schlussfolgerungen aus Daten generieren. In: |
| | + | G. Greefrath, F. Käpnick, & M. Stein (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2013'' (S. 324-327). WTM Verlag, Münster. |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D. & Biehler, R. (2012). „Statistisch denken und |
| | + | forschen lernen“ mit der Software TinkerPlots. In: M. Ludwig & M. |
| | + | Kleine (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2012'' (S. 257-260). WTM Verlag, Münster. |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D. & Biehler, R. (2011). Learning data analysis |
| | + | with TinkerPlots - A university course for student teachers. Paper |
| | + | presented at the Seventh International Research Forum on Statistical |
| | + | Reasoning, Thinking, and Literacy (SRTL 7). University of Utrecht, The |
| | + | Netherlands. |
| | + | |
| | + | Frischemeier, D. & Biehler, R. (2011). Spielerisches Erlernen von |
| | + | Datenanalyse mit der Software TinkerPlots - Ergebnisse einer |
| | + | Pilotstudie. In: R. Haug & L. Holzäpfel (Hrsg.), ''Beiträge zum Mathematikunterricht 2011'' (S. 275-278). WTM Verlag: Münster. |
| | + | |
| | + | '''Zeitschriftenbeiträge ohne Review-Verfahren''' |
| | + | |
| | + | Biehler, R., Frischemeier, D. & Podworny, S. (2015). Informelles |
| | + | Hypothesentesten mit Simulationsunterstützung in der Sekundarstufe I. ''Praxis der Mathematik, 66(6)'', 21-25. |
| | + | |
| | + | '''Poster''' |
| | + | |
| | + | Leavy, A. & Frischemeier, D. (2018). Launching a statistical |
| | + | enquiry: Posing statistically worthwhile questions. In: M. A. Sorto, A. |
| | + | White, & L. Guyot (Eds.), Looking back, looking forward. ''Proceedings of the Tenth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS10, July, 2018), Kyoto, Japan''. Voorburg, The Netherlands: International Statistical Institute. |
| | | | |
| | == Arbeitsgebiete == | | == Arbeitsgebiete == |